Vraag en antwoord opsporingsberichtgeving
Hoe vaak is het de afgelopen vijf jaar (augustus 2019-augustus 2024) voorgekomen dat het verkeerde beeld is verspreid bij een opsporingsbericht en/of via een opsporingsprogramma? En hoe vaak zijn personen de afgelopen vijf jaar getoond?
Wanneer we iemand herkenbaar in beeld brengen, gaat daar altijd een zorgvuldige belangenafweging aan vooraf. Daarbij kijken we naar rechtmatigheid, proportionaliteit, subsidiariteit en doelmatigheid. Het doel van het tonen van herkenbare beelden is het opsporen van verdachten en het oplossen van misdrijven. Een grove inschatting van het Landelijk Team Opsporingscommunicatie van de politie leert dat er in de laatste vijf jaar tussen de 6000 en 7000 beelden van personen zijn verspreid waarvan de verdenking bestond dat zij betrokken waren bij een strafbaar feit. In een tiental gevallen in de afgelopen vijf jaar zijn helaas de verkeerde beelden getoond. Dat betekent dat in meer dan 99,8 procent van de gevallen de juiste beelden zijn verspreid.
De foutenmarge is dus klein, maar natuurlijk is iedere fout er één te veel en dat betreuren wij. In die gevallen hebben wij aan betrokkenen ook excuses aangeboden.
Wat ging er bij eventuele voorkomende gevallen precies mis?
In algemene zin kunnen zeggen dat de fouten ontstaan omdat iemand ten onrechte als verdachte is aangemerkt, op basis van verkeerde informatie dan wel op basis van verkeerde beelden. Dit kan ontstaan omdat een externe partij onjuiste beelden heeft aangeleverd of doordat er onzorgvuldig dan wel onvolledig opsporingsonderzoek heeft plaatsgevonden. Denk daarbij onder meer aan menselijke fouten zoals het niet goed uitlezen van tijdcodes (van het beeld) dan wel het vergissen in een locatie. Ook komt het zeer sporadisch voor dat mensen worden getoond, terwijl deze zich al eerder hebben gemeld bij de politie.
Er zijn protocollen die moeten worden nageleefd voordat personen mogen worden getoond in een opsporingsprogramma. Hoewel dit in bijna alle gevallen goed gaat, gaat het in een enkel geval fout.
Wat doen jullie na ontdekking van de fout?
De gevolgen voor een getroffen persoon zijn groot en dat betreuren wij. In die gevallen hebben we ook aan betrokkenen onze excuses aangeboden. Na ontdekking worden de betreffende onjuiste beelden zo snel mogelijk offline gehaald en vindt er een rectificatie plaats. Uiteraard staat het de getroffen persoon vrij een verzoek tot schadevergoeding in te dienen.