Beeld: ©OM

ELOM:2023:001 | Botsing in de lucht tussen twee paramotors | AP Noord-Holland

Beslissing: 27 januari 2023 AP Noord-Holland

Categorie luchtvaartzaak: Kleine bemande luchtvaart (paramotor)

Formele relaties: ELOM:2023:002

Inhoudsindicatie: Botsing in de lucht tussen twee paramotors nabij Zeewolde. Sepot omdat verdachte [A] achteraf gezien ten onrechte als verdachte is aangemerkt.

Beslissing OM

in de zaak tegen een piloot van een paramotor, hierna de verdachte [A].

Aanleiding onderzoek

Het onderzoek is gestart naar aanleiding van twee voorvalmeldingen aangaande een botsing in de lucht tussen twee paramotors nabij [plaat]. Deze meldingen heeft het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) aan het OM doorgegeven. De eerste melding, gedaan door verdachte [A], werd op 28 juli 2022 doorgegeven omdat daaruit volgens het ABL een vermoeden van grove nalatigheid was af te leiden. [1] Een dag later werd de tweede melding, gedaan door verdachte [B], aan het OM doorgegeven.    

[1] Deze doorgifte vloeit voort uit de samenwerkingsafspraken die het OM en het ABL in het kader van Just Culture hebben gemaakt. Het OM heeft in principe geen toegang tot voorvalmeldingen die overeenkomstig Verordening 376/2014 zijn gedaan. Het ABL zet dergelijke meldingen alleen door, als het vermoedt dat de grenzen van Just Culture zijn overtreden, dat wil zeggen bij een vermoeden van opzet of grove nalatigheid. Het OM kan dan vervolgens onderzoeken of daarvan al dan niet sprake is. Zie in dit verband onderdeel 3.1 van de Aanwijzing opsporing en vervolging bij voorvallen in de burgerluchtvaart.

Verdenking strafbaar feit

Overtreding van art. 5.3 Wet luchtvaart en art. 50 lid 1 aanhef onder d en 5° Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen.

Feiten en omstandigheden

Op grond van het proces-verbaal van de luchtvaartpolitie kan naar het oordeel van de luchtvaartofficier van justitie worden vastgesteld dat [B] met het scherm van zijn paramotortrike tegen de propeller van de paramotor (een gemotoriseerde schermvliegtuig/voetstarter) van [A] is aangevlogen, waardoor [B] is neergestort. [A] heeft door kunnen vliegen en een voorzorgslanding kunnen maken.

Beslissing

Het onderzoek heeft uitgewezen dat [A] achteraf gezien ten onrechte is aangemerkt als verdachte. De luchtvaartofficier van justitie beschouwt hem als slachtoffer van het ongeval. De enige verdenking die in zijn richting is blijven staan, is dat [A] vermoedelijk dicht bij de bebouwing en boven mensenverzamelingen heeft gevlogen. Die verdenking raakt echter niet de kern van de zaak en, zo die al te bewijzen zou zijn, is het naar het oordeel van de luchtvaartofficier van justitie niet opportuun om daartegen op te treden.

De zaak tegen [A] is daarom geseponeerd.