Trajectcontrole op N256 Zeelandbrug van start
Maandag 21 september gaat de trajectcontrole op de N256 tussen Zierikzee en Colijnsplaat (Zeelandbrug) handhaven op de snelheidslimiet. Vanaf dan worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het zevende van twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op N-wegen dat actief wordt.
Op de Zeelandbrug geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden. Daardoor is er een hoger risico op ongevallen op dit traject. Door het ontbreken van een vluchtstrook zorgen hoge snelheden, en ongevallen die daardoor ontstaan, nog eens voor een extra risico en oponthoud. De trajectcontrole moet de N256 veiliger maken. De trajectcontrole geldt in beide richtingen.
Trajectcontrole
Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.
Twintig N-wegen
Afgelopen jaar zijn op een aantal N-wegen trajectcontrolesystemen aangelegd. Op de N414 bij Bunschoten is eind februari de eerste van deze systemen gaan handhaven. Daarna volgden de N787, N639, N351, N706 en de N333. De andere systemen worden nog getest en gaan later dit jaar in handhaving. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden.