Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Een trajectcontrole werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag.
Minder overtredingen
Weggebruikers houden zich bij trajectcontroles goed aan de snelheid. Op wegen waar vaak te hard werd gereden, is het aantal overtredingen sterk verminderd.
Een trajectcontrole is beter voor de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu.
Een trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen. Het is een aanvulling op de bestaande controles (flitspalen, laserguns, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).
Vraag en antwoord
Trajectcontroles zijn voor de verkeersveiligheid, het milieu en de doorstroming.
Voor de weggebruiker wordt het verkeersbeeld rustiger doordat de onderlinge snelheidsverschillen kleiner worden.
Een trajectcontrole meet de snelheid niet op één punt, maar bepaalt de gemiddelde snelheid over een langere afstand. Met trajectcontroles wordt zeven dagen per week en 24 uur per dag gecontroleerd.
Bij een trajectcontrolesysteem hangen camera's op meerdere meetpunten langs de weg. Deze camera's registreren ieder voertuig.
De tijd die het voertuig erover doet tussen twee meetpunten, geeft aan hoe hard er is gereden. Is dat harder dan de maximumsnelheid? Dan krijgt de kentekenhouder een boete thuis gestuurd.
Elk voertuig wordt door de trajectcontrole ingedeeld in een voertuigcategorie. In een heel klein aantal zaken komt het voor dat deze indeling van het voertuig of de nummerbord-herkenning fout is.
Dan bestaat de kans dat het systeem een verkeerde maximum snelheid aan het voertuig koppelt. Of de beschikking naar een andere kentekenhouder stuurt. Als gevolg hiervan kunnen onterechte beschikkingen worden opgemaakt.
Verkeersdeelnemers kunnen bij een trajectcontrole met meerdere secties, nooit meer dan één bekeuring krijgen. De bekeuring is alleen voor de hoogste overtreding.
Het blijft dus zaak over het hele traject de maximaal toegestane snelheid aan te houden.
Ja, dat kan bij trajectcontroles met meerdere secties. De kortste afstand waarover een gemiddelde snelheid wordt berekend is minimaal 200 meter.
Rijdt u te hard binnen een trajectcontrole met meerdere secties? Dan wordt alleen voor de hoogste overtreding van de snelheid een boete opgelegd.
Om te zorgen dat elke bestuurder gelijk wordt behandeld.
Stel, iemand rijdt met een te hoge snelheid de eerste sectie in en kiest de eerste afrit. Een tweede auto rijdt met dezelfde snelheid door de eerste sectie en remt flink af in de andere secties.
Als het systeem het gemiddelde zou berekenen dan zou de tweede bestuurder een lagere boete krijgen dan de eerste. Toch hebben beide bestuurders dezelfde overtreding van de snelheid begaan.
In dat geval is het logisch om beide bestuurders voor dezelfde snelheidsovertreding te bekeuren.
Dit heeft met de inrichting van de weg te maken. De reden is meestal dat er een aantal op- en afritten in het traject zijn.
Nee, het is aan de buitenkant niet te zien of een systeem aanstaat.
Normaal gesproken staat de apparatuur altijd aan. De pakkans is dus 100%.
Door weg- of onderhoudswerkzaamheden komt het voor dat systemen tijdelijk niet kunnen handhaven.
Ja. Trajectcontrole werkt op alle rijstroken en herkent ook voertuigen als ze van rijstrook zijn gewisseld.
Ja, een trajectcontrole werkt voor alle voertuigen.
De meting van motorrijders verloopt hetzelfde als die van personenauto's.
Bij vrachtwagens, bussen en auto's met aanhanger signaleert het systeem aan de hand van de afmetingen en/of het kenteken, dat een andere maximumsnelheid van toepassing is (bijv. max. 80 of 90 km/u).
Ja. Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 km/u bij max. snelheden tot 100 km/u. Daarboven is het een correctie van 3% van de gemeten snelheid.
Bij limieten tot en met 120 km/u geldt daarnaast een ondergrens. Hier wordt vanaf 4 km/u te hard, na de meetcorrectie beboet.
Dit betekent dat bij een maximum snelheid van 80 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 87 km/u (3 km/u correctie, 4 km/u marge).
Bij een limiet van 100 km/u wordt beboet vanaf een gemeten snelheid van 108 km/u te hard.
LET OP: Daar waar een toegestane maximum snelheid van 130 km/u geldt, vervalt de ondergrens en wordt beboet vanaf 1 km/u (na meetcorrectie).
Huidige trajecten
In Nederland staan op elf hoofdwegen en twintig N-wegen in beide richtingen trajectcontroles aan.
De elf hoofdwegenwegen zijn:
A2 tussen knooppunt Holendrecht en Maarssen
A2/N2 tunnel Maastricht
A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude
A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep
A10 tussen Nieuwe Meer en Coentunnel
A12 Den Haag, tussen Den Haag centrum en Prins Clausplein
A12 Utrecht, hoofdrijbaan en parallelrijbaan ter hoogte van Galecopperbrug
A13 Overschie, tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein
A20 Rotterdam, tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein
A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal
N62 de Westerscheldetunnel
Vanaf 2020 zijn er gefaseerd op twintig N-wegen trajectcontroles geplaatst. Deze staan op de volgende wegen:
trajectcontroles op N-wegen
Flevoland
N706, Vogelweg, tussen de A27 en Lelystad Airport
Fryslân
N351, tussen Wolvega en Oosterwolde
N381, tussen Drachten en Donkerbroek
Gelderland
N325, Arnhem (Pleyroute)
N787, tussen Brummen en Eerbeek
Limburg
N275, tussen Blerick en Nederweert
N564, tussen Weert en grens België
N277, tussen Ysselsteyn en Vreedepeel
N270, tussen Venray en Ysselsteyn
Noord-Holland
N201, Uithoorn
N205, tussen de N207 en de N232
N9, tussen Burgervlotbrug en St. Maartensvlotbrug
Noord-Brabant
N260, Tilburg
N639, tussen Chaam en Baarle-Nassau
Overijssel
N333, tussen Steenwijk en Blokzijl
Utrecht
N230, Utrecht, provinciale deel van de Zuilense Ring
N414, tussen Eembrugge en Bunschoten
Zeeland
N253, Rondweg Sluis
N256, Zeelandbrug
Zuid-Holland
N11, tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk