Tot 8 jaar geëist wegens mensensmokkel naar Engeland
Een man uit Den Haag die zich bezig hield met de smokkel van migranten tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk moet als het aan het Openbaar Ministerie (OM) ligt 8 jaar de gevangenis is. Een vrouw die hem hielp hoorde 4 jaar, waarvan 1 voorwaardelijk, tegen zich eisen. Tegen een derde verdachte is maandag bij de rechtbank Overijssel 3 jaar geeist. Het vermoeden is dat zij tegen forse betaling honderden en misschien wel duizenden migranten een gevaarlijke tocht over Het Kanaal hebben laten maken, in rubber bootjes.
De 34-jarige hoofdverdachte leverde volgens het OM de boten en toebehoren, en liet die vanuit Nederland naar de Franse kust rijden, waar de migranten de oversteek naar Engeland maakten. Zijn 28-jarige medeverdachte hielp hem daarbij. De man en de vrouw worden onder meer verdacht van het voorbereiden van mensensmokkel, het leveren van de benodigde nautische goederen daarvoor, en deelname aan een criminele organisatie. Een derde verdachte, een 29-jarige man uit Velp, fungeerde als één van hun vaste chauffeurs, en zorgde ervoor dat de boten en toebehoren op de juiste plek kwamen. Van hem is vastgesteld dat hij minimaal vier ritten heeft gemaakt.
Misbruik van afhankelijkheid
"Verdachten hebben zich schuldig gemaakt aan mensensmokkel en, op grote schaal, de voorbereidingshandelingen daartoe. Bij mensensmokkel worden mensen die, om wat voor reden dan ook, hun land willen verlaten op illegale wijze naar een ander land getransporteerd. De smokkelaars maken daarbij misbruik van de afhankelijkheid van deze personen, door voor het transport veel geld te vragen.”
Volgens de officier van justitie van het Landelijk Parket was de mensensmokkel voor de verdachten echt een business-model. Zo geeft de hoofdverdachte in een chat aan: “bij mooi werk rubber, bij slecht weer vrachtwagens”, is in de telefoon administratie aangetroffen, zijn er afbeeldingen van geld, aanwijzingen voor hawalla betalingen, notities met grote ontvangen geldbedragen, gesprekken en zoekgeschiedenis over aankopen van boten, auto’s, motoren, opslagruimtes en de wereld aan contacten aangeduid met termen als “chauffeur” en “driver".
Rubberboten, buitenboordmotoren en reddingsvesten
Het onderzoek begint in herfst 2021 na een melding bij de politie van een man die gevraagd was om een lading te transporteren naar Frankrijk. Het bleek te gaan om een boot met toebehoren en de man kreeg argwaan en wilde niet verder rijden. Zo kwam de politie bij een garagebox waar nautische goederen werden opgeslagen, zoals rubberboten, buitenboordmotoren en reddingsvesten. Ook werd ontdekt dat verschillende chauffeurs werden ingezet om deze spullen naar locaties aan de Franse kust te rijden. Uit onderschepte communicatie bleek dat ze niet hoefden te rijden als het slecht weer was. Dan konden de bootjes niet oversteken vanuit Calais of Duinkerke.
Garageboxen met boten en valse kentekenplaten
Ook één van de verdachten, de 29-jarige man uit Velp, wordt aangehouden met zo’n transport. In zijn auto 31 reddingsvesten, een boot, twee pompen, 8 bodemplaten en een buitenboordmotor. Zo komt er ook zicht op de twee hoofdverdachten, die druk bellen over de arrestatie en een vervanger zoeken om het transport te rijden. Deze verdachten blijken garageboxen te gebruiken als opslag voor de boten en toebehoren, en auto’s - soms met valse kentekenplaten voorzien.
Drukst bevaren zeeroute ter wereld
Het OM neemt het verdachten kwalijk dat zij met de smokkel levens op het spel zetten, omdat jaarlijks boten kapseizen en migranten overlijden.
"Deze route is de drukst bevaren zeeroute van de wereld en de boten en zwemvesten zijn niet geschikt om mee op zee te varen. Zeker niet wanneer deze boten, zoals doorgaans gebeurt, helemaal vol worden gestouwd met mensen, veel meer mensen dan er veilig op zo’n boot passen. Deze migranten wagen de oversteek, omdat ze wanhopig zijn. Ze willen aan de overkant een nieuw leven opbouwen. Hoe ironisch is het, dat velen juist bij de oversteek hun leven verliezen. En hoe triest is het, dat er mensen zijn die van deze situatie misbruik maken, omdat het een verdienmodel is."
De rechtbank doet over twee weken uitspraak in deze zaak.