Eisen tot 42 maanden cel voor Amsterdamse bende autodieven

Het Openbaar Ministerie heeft vandaag in de rechtbank Amsterdam straffen uiteenlopend van 240 uur werkstraf tot 42 maanden gevangenisstraf geëist tegen tien verdachten van autodiefstallen. De Amsterdamse bende zou strak georganiseerd en op bestelling auto’s hebben gestolen, ‘omgekat’ en verscheept naar het buitenland.

Het OM eiste tegen negen verdachten een gevangenisstraf, variërend tussen 2 maanden voorwaardelijk en 42 maanden. Zeven maal bevat de strafeis tegen verdachten een voorwaardelijk deel en proeftijd van 2 jaar soms in combinatie met 240 uur werkstraf. Tegen vijf van deze mannen eiste het OM een gevangenisstraf van 12 maanden, al dan niet met een voorwaardelijk deel. Eén verdachte hoorde 240 uur werkstraf tegen zich eisen.

Onderzoek

Het onderzoek van het Landelijk Parket van het OM is gestart op 13 augustus 2015 op basis van informatie dat twee broers betrokken zouden zijn bij het stelen en omkatten van auto’s. Omkatten is het geven van een nieuwe ‘identiteit’, zodat voertuigen niet meer als gestolen herkenbaar zijn. De mannen zouden bovendien vuurwapens in hun bezit hebben en in drugs handelen. In het onderzoek kwamen al gauw in totaal tien verdachten in beeld, die vandaag voor de rechter stonden.

De hoofdrollen werden gespeeld door de drie Amsterdamse broers en een neef, 22 tot 29 jaar oud. Zij vormden met drie anderen (28 tot 40 jaar) een gestructureerde criminele organisatie. Nog twee broers (38 en 43) en een tiende verdachte hebben volgens het OM bijrollen gehad.

Hennep, xtc en valse kentekenplaten

Begin 2016 vond er een verschuiving plaats naar de handel in softdrugs. Tijdens huiszoekingen op elf locaties in Amsterdam en één plek in Almere nam de politie op 7 juni vorig jaar 24 kilo henneptoppen en xtc-pillen in beslag. De politie trof in een bedrijf in Lijnden valse nummerplaten aan.

Vaste rolverdeling

Volgens het OM heeft de groep op professionele wijze als criminele organisatie gewerkt. Diverse autodiefstallen werden in verschillende samenstellingen gepleegd. In het onderzoek kwam er een min of meer vaste kern van leden van de criminele organisatie in beeld, waarbij ook een zekere vaste rolverdeling te zien was: op voorverkenning gaan, diefstal van auto’s, de verkoop van gestolen auto’s, contact met afnemers, het regelen van valse kentekenplaten en het vervalsen van autosleutels. Zo beschikte één verdachte thuis over geavanceerde apparatuur om sleutels na te maken. Een ander maakte gebruik van het computersysteem van zijn werkgever om de gestolen auto’s te voorzien van een kenteken of chassisnummer van een identieke auto. Zo vielen de ‘gekloonde’ versies niet op.

De afnemer kon zijn specifieke wensen opgeven, zoals het type auto dat hij zocht en de gewenste accessoires. De groep ging daarnaar op zoek. Het lukte de verdachten op doortastende wijze voertuigen te stelen, zonder schade aan te brengen aan de auto’s.

De officier van justitie deed in zijn requisitoir een beroep op de auto- en verzekeringsbranche: “Als je ziet hoe tamelijk eenvoudig en met online makkelijk verkrijgbare spullen deze autodiefstallen zijn gepleegd, is hier duidelijk ook een taak weggelegd voor de auto-industrie en de verzekeringsbranche om deze vorm van autodiefstal serieuzer te gaan nemen.”

Strafzaak

Voor de strafzaak heeft de rechtbank met inbegrip van vandaag in totaal vijf zittingsdagen uitgetrokken.