Laseraanstralingen
Het aanstralen van luchtvaartuigen met een laser is strafbaar. Deze laseraanstralingen kunnen piloten verblinden en vormen dan ook een veiligheidsrisico.
Naast de onschuldige laserpennen (minder dan 5 milliwatt) die tijdens presentaties worden gebruikt om op afstand iets aan te wijzen, zijn er ook veel sterkere laserpennen te koop. Er zijn pennen verkrijgbaar die een bereik hebben van wel 10 tot 20 kilometer. Zo’n pen lijkt voor sommigen speelgoed, maar het gebruik daarvan kan gevaarlijk zijn.
Met enige regelmaat komt het voor dat luchtvaartuigen vanaf de grond met een laser worden aangestraald. Weliswaar signaleert het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) van de Inspectie Leefomgeving en Transport op dit gebied een dalende trend over de laatste twee jaar, maar het gaat daarbij nog steeds om respectievelijk 78 en 50 gemelde voorvallen. Als de politie kennis krijgt van zulke voorvallen, wordt daarnaar een strafrechtelijk onderzoek gestart. Afhankelijk van de mate van verwijtbaarheid en de concrete gevaarzetting levert het aanstralen van een luchtvaartuig een misdrijf of overtreding op. De strafrechtelijke reactie van het OM hangt mede daarvan af, zo volgt ook uit de Richtlijn strafvordering voor wet- en regelgeving.
Het OM staat in het kader van dit soort onderzoeken steeds stil bij de veiligheidsrisico’s en de gevolgen van laseraanstralingen. Het krachtige licht van een laser kan voor piloten een verblindend effect hebben. Ze kunnen daardoor gedesoriënteerd raken en er zelfs oogschade aan over houden. De ernst van de laseraanstralingen heeft de luchtvaartpolitie in dit item van het NOS jeugdjournaal naar voren gebracht.