Eis: gevangenisstraf en boete voor reisbemiddelaar vanwege in rekening brengen niet gemaakte kosten bij klanten
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag in de rechtbank in Amsterdam een gevangenisstraf van 16 maanden – waarvan 8 maanden voorwaardelijk- geëist tegen de leidinggevende van een agentschap dat bemiddelde voor reizen van het ministerie van J en V, de TU Delft, DNB, KPMG en nog meer klanten. Tegen de onderneming eist het OM 2.000.000 euro boete, waarvan de helft voorwaardelijk. Het OM verwijt de reisbemiddelaar dat ze vele miljoenen extra marge heeft gehaald door valsheden op facturen en oplichting van klanten.
De reisbemiddelaar garandeerde niet alleen als marketing slogan, dat u (als klant) altijd het beste tarief heeft. Ze maakte dit ook onderdeel van de contractuele afspraken met de klanten. Maar zij hield zich hier niet aan volgens het OM. Het OM verwijt de reisbemiddelaar en de leidinggevende het maken en gebruiken van valse facturen. Die valse facturen zouden zijn verstuurd aan klanten zoals het ministerie van Justitie en Veiligheid, de TU Delft en de Nederlandsche Bank (DNB).
‘valse facturen en oplichting’
Uit onderzoek door de FIOD blijkt volgens het OM dat op de facturen in strijd met de waarheid stond vermeld, dat de reisbemiddelaar een boeking tegen een bepaalde bedrag heeft verricht. Dat terwijl de boeking daadwerkelijk tegen een lager bedrag was verricht. Dit werd echter verhuld. Daarnaast verwijt het OM het agentschap en de leidinggevende oplichting van hun klant door het verzwijgen dat zij extra voordelen behaalde, goedkopere inkoopmogelijkheden had en ten onrechte opslagen in rekening bracht die niet bestonden, zoals een “irritatiefee”.
‘Jungle in de reisbranche’
Verdachten ontkennen niet dat er extra marge is gemaakt. De lijn van de verdediging is echter dat dit mocht. “Het ging er hard aan toe in de reisbranche. Tot overmaat van ramp werd er door de financiële crisis een stuk minder gevlogen, werd ieder dubbeltje drie keer omgedraaid, en werd er ook gezocht naar alternatieve goedkopere reismogelijkheden. De concurrentie was moordend,” zei de officier op zitting: “Het was een jungle met de prijsstelling. Maar dat maakt fraude nog niet acceptabel,” zei de officier op zitting.
‘2 miljoen euro per jaar opgestreken’
De verweten fraude heeft volgens het OM structureel en over meerdere jaren bij veel klanten plaatsgevonden. Het OM denkt dat het agentschap in een periode van 9 jaar tenminste bruto 17,6 miljoen euro aan extra marge heeft gemaakt. “Dit is bijna 2 miljoen euro per jaar en meer dan de helft van de jaarlijkse winst,” zei de officier op zitting.
Ernst van de feiten
Het OM vindt de verweten fraude ernstig: “Klanten moeten er ten alle tijden op rekenen dat marktpartijen doen wat ze zeggen en hun contractuele verplichtingen nakomen. Als er echter willens en wetens en met kwade opzet klanten structureel worden opgelicht en valse facturen worden uitgestuurd, is een strafrechtelijk optreden geboden.” Volgens de officier is het belangrijk dat er paal en perk gesteld wordt aan dubieuze prijsstellingen waarbij het voor een ieder onduidelijk is welke prijs voor welke diensten betaald moet worden: “Volledige transparantie is weliswaar een utopie maar een bemiddelaar is een wederverkoper en geen leverancier. Die kan niet allerlei voordelen ten gunste van zichzelf verstoppen in de ticketprijs van de leverancier.”
Het OM rekent het de verdachten zwaar aan dat zij verantwoordelijk zijn voor een geheel foute bedrijfscultuur, zei de officier: “Aan beide zijden speelde de reisbemiddelaar vals. Niet alleen in de richting van de afnemers maar ook in de richting van de leveranciers,” zei de officier op zitting. En dat niet alleen: “Ze speelde ook vals in de richting van hun concurrenten, die onder meer het contract met V&J misliepen. Maar het is aannemelijk dat ze door het valse spel van het agentschap ook andere klanten misliepen. Als een contract opnieuw vergeven werd, hield het agentschap even op met het in rekening brengen van extra marge om er in de benchmarks goed uit te komen.”
Strafeisen
“Alles overwegende vind ik een geldboete van 2 miljoen euro, waarvan de helft voorwaardelijk gepast voor de reisbemiddelaar,’ zei de officier op zitting. De leidinggevende hoorde een gevangenisstraf van 16 maanden waarvan 8 voorwaardelijk tegen zicht eisen. “Het OM wil een krachtig signaal afgeven aan het bedrijfsleven dat het loont om je aan de spelregels te houden. Bedrijven en managers worden uiteindelijk ter verantwoording geroepen en er wordt opgetreden tegen valsspelen in welke vorm dan ook.“
Op zitting werd ook een ontnemingsvordering aangekondigd. “Ook dat is een signaal aan het bedrijfsleven dat valsspelen niet loont,” zei de officier op zitting.
De zitting in de rechtbank in Amsterdam gaat morgen verder.