Beeld: ©OM

ELOM:2023:016 | Kurkentrekker-beweging met MLA | AP Noord-Holland

Beslissing: 2 juni 2023 AP Noord-Holland

Categorie luchtvaartzaak: Kleine bemande luchtvaart (MLA)

Formele relaties:

Inhoudsindicatie: Gezagvoerder met aerobatics ervaring maakt instinctief 360-graden draai boven bebouwing om verboden gebied te ontwijken. Erkenning overtredingen en lessen geleerd. Zaak geseponeerd.

Beslissing OM

in de zaak tegen een de gezagvoerder van een Micro Light Aircraft (MLA), hierna de verdachte.

Aanleiding onderzoek

Het onderzoek is gestart naar aanleiding van waarnemingen van agenten van de politie-eenheid Oost Nederland. Zij zagen een klein vliegtuigje boven bebouwing vliegen en een 360-graden draai om zijn as maakte.

Verdenking strafbaar feit

Overtreding van art. 47 Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen, art. 4 lid 2 onder f Regeling vluchtuitvoering en art. 5.3 Wet luchtvaart.

Feiten en omstandigheden

Op grond van het onderzoek kan worden vastgesteld dat de verdachte op [datum in het jaar] 2023, als gezagvoerder van een MLA, een vlucht heeft gemaakt met een passagier. Ter hoogte van [plaats] heeft hij boven bebouwing een 360 graden draai om de as gemaakt. Deze draai wordt ook wel aangeduid als een kurkentrekker-beweging.

Een dergelijke beweging is niet toegestaan gelet  op de in het handboek van de MLA genoemde gebruikersbeperking. Een MLA mag namelijk  alleen voor ‘non-aerobatic use’ worden gebruikt en met ‘turns with angle of inclination not exceeding 60°’. De overtreding van deze gebruikersbeperking is evenmin in het journaal van het luchtvaartuig vermeld.

Beslissing

Naar het oordeel van de luchtvaartofficier van justitie levert dit drie overtredingen op. Het niet in acht nemen van de gebruikersbeperking is een overtreding van art. 47 van de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen. Dat niet vermelden in het journaal van het luchtvaartuig is een overtreding van art. 4 lid 2 onder f van de Regeling vluchtuitvoering. De wijze van vliegen had bovendien gevaar kunnen opleveren, niet alleen voor de verdachte zelf, maar ook voor zijn passagier en de mensen op de grond. Dat is een overtreding van art. 5.3 Wet luchtvaart.

Gezien de positieve houding van de verdachte tijdens het verhoor bij de luchtvaartpolitie is de luchtvaartofficier van justitie van oordeel dat een bestraffing van deze overtredingen niet nodig is. De verdachte heeft verklaard dat hij op verzoek van zijn passagier (een oud-collega) naar [plaats] is gevlogen en per ongeluk door een restricted area vloog. Toen hij daarop door Dutch Mill werd gewezen, heeft hij een bocht moeten maken. Daarbij is hij door zijn aerobatics ervaring instinctief om zijn as heen gedraaid, hoewel hij wist van de 60 graden grens. Bij het verhoor heeft hij de overtredingen erkend. Hij liet weten dat hij het ermee eens is dat het terugdraaien veiliger was en dat het hem zo ook is aangeleerd. Hij heeft er niet bij stil gestaan om dit voorval in het journaal te vermelden. Hij heeft ook laten blijken de gevaarzetting in te zien. Hij verklaarde dat hem dit niet meer gaat overkomen. De luchtvaartofficier van justitie begrijpt daaruit op dat hij lessen heeft getrokken uit dit voorval. Dat is met het oog op de vliegveiligheid het belangrijkste.