Beeld: ©OM

ELOM:2023:006 | Gezagvoerder had te laat door dat hij in een verboden gebied was terechtgekomen | AP Noord-Holland

Beslissing: 1 maart 2023

Categorie luchtvaartzaak: Kleine bemande luchtvaart (sportvliegtuig)

Formele relaties: -/-

Inhoudsindicatie: Gezagvoerder had te laat door dat hij in een verboden gebied was terechtgekomen. Vanwege de door hem geschetste context werd de strafwaardigheid door het OM als gering beoordeeld. Gezagvoerder heeft bovendien lering getrokken uit het voorval. Zaak is geseponeerd.

Beslissing OM

in de zaak tegen een gezagvoerder, hierna: de verdachte.

Aanleiding onderzoek

Het onderzoek in deze zaak is gestart naar aanleiding van een melding van Defensie.

Verdenking strafbaar feit

Overtreding van artikel 5.10 Wet luchtvaart juncto artikel 9 Besluit luchtverkeer 2014 en artikel 2 lid 1 Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018.

Feiten en omstandigheden

Op grond van het onderzoek kan worden vastgesteld dat de verdachte de gezagvoerder was van het sportvliegtuig, dat op [datum in het jaar] 2022 een verboden gebied bij [plaats] was ingevlogen. De Explosieven Opruimingsdienst van Defensie was op dat moment in het gebied met explosieven aan het oefenen. De oefening is direct stopgezet, toen het sportvliegtuig werd opgemerkt.

Om het luchtverkeer boven dit terrein te beschermen is het luchtruim er dagelijks van 00:00 uur tot 24:00 uur gesloten voor burgerluchtverkeer tot een hoogte van 3000 voet (ongeveer 900 meter). Dit is geregeld in artikel 2 lid 1 Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 1.

De verdachte heeft tegenover de luchtvaartpolitie verklaard dat hij te laat doorhad dat hij door het verboden gebied vloog. Hij had niets gemerkt van de explosies. De verdachte was op dat moment met een kennis aan het vliegen die met een apparaat een transpondersignaal volgde van een uitgezette marter, die op dat moment over het militair oefen- en schietterrein liep. Op het moment dat hij het gebied uitvloog, werd hij door Dutch Mil opgeroepen en hoorde hij dat hij in een verboden gebied had gevlogen.

Tijdens een onderhoud op het parket is de zaak uitgebreid met de verdachte besproken. Hij schetste uitgebreid de context waardoor hij een verkeerde inschatting heeft gemaakt van de situatie.

Beslissing

Na afloop van het onderhoud heeft de luchtvaartofficier van justitie de zaak tegen de gezagvoerder geseponeerd. De strafwaardigheid van de overtreding werd, gezien de context, als gering beoordeeld. De gezagvoerder kwam over als een serieuze vlieger, die ook duidelijk liet blijken te hebben geleerd van het voorval.

Het betreft het luchtruim ‘EHR3 (Odenbroek)’, door vliegers ook wel aangeduid als ‘Romeo 3’.