Trajectcontrole N11 van start

Maandag 9 november gaat de trajectcontrole op de N11 tussen Leiden en Alphen aan den Rijn handhaven op de snelheidslimiet. Vanaf dan worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het elfde van twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op N-wegen dat actief wordt.

Op de N11 geldt een maximumsnelheid van 100 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden. Daardoor is er een hoger risico op ongevallen op dit traject. De trajectcontrole moet de N11 veiliger maken. De trajectcontrole geldt van Leiden naar Alphen aan den Rijn tussen hectometer 2,2 en 5,4 en tussen hectometer 9,3 en 11,1, en van Alphen aan den Rijn naar Leiden tussen hectometer 10,9 en 9,2 en tussen hectometer 5,7 en 2,2. Op de tussenliggende kruisingen staan flitspalen, die blijven staan om de veiligheid op de kruisingen te waarborgen.

Trajectcontrole

Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.

Twintig N-wegen

Afgelopen jaar zijn op een aantal N-wegen trajectcontrolesystemen aangelegd. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden. Inmiddels zijn tien systemen actief: op de N414, N787, N639, N351, N706, N333, N256, N270, N277 en de N201. Maandag komen daar de N11 en de N253 bij. De overige acht systemen worden nog getest en gaan later dit jaar handhaven.