Voorwaardelijke gevangenisstraf geëist voor tachograaffraude
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag voor de rechtbank Rotterdam een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en 240 uur werkstraf geëist tegen een verdachte werknemer van een transportbedrijf voor het manipuleren van tachografen. Tegen het transportbedrijf werd een geldboete van 20.000 euro geëist. Een tachograaf is een controleapparaat die de rij- en rusttijden van (vrachtwagen)chauffeurs registreert. Volgens het OM heeft de verdachte de tachografen gemanipuleerd waardoor het mogelijk werd de Arbeidstijdenwet te omzeilen.
Gemanipuleerde tachografen en registerkaarten
Tijdens het onderzoek werden meerdere gemanipuleerde tachografen met toebehoren en vrachtauto’s met gemanipuleerde tachografen aangetroffen. Ook werd materiaal aangetroffen waarmee tachografen konden worden gemanipuleerd. Vrachtwagenchauffeurs kunnen met gemanipuleerde tachografen ongezien langer dan de wettelijk toegestane rijtijd deelnemen aan het verkeer.
Het transportbedrijf betreft een RDW geregistreerde erkenninghouder om tachografen te mogen ijken. Voorafgaand aan een ijking dient een zogenaamde manipulatiecheck te worden uitgevoerd. Na een ijking wordt een registerkaart aangemaakt waarop onder andere staat vermeld dat er geen afwijkingen (manipulaties) zijn aangetroffen. Het OM verwijt de verdachte dat hij deze registerkaarten van gemanipuleerde tachografen onjuist invulde. Hierdoor werd de indruk gewekt dat de tachograafinstallaties niet gemanipuleerd waren. De registerkaarten werden opgenomen in de administratie van het transportbedrijf en dienden om bij een controle aan te tonen dat de tachografen die in de vrachtauto’s werden geïnstalleerd aan de wettelijke eisen voldeden.
Ernst van de feiten
De verplichting van het gebruik van een tachograaf komt voort uit de regelgeving rondom de Arbeidstijdenwet. Doel van deze regelgeving is het verbeteren van de rij- en rusttijden van chauffeurs en daarmee ook de verkeersveiligheid. Het is volgens de officier een feit dat oververmoeidheid de kans op verkeersongevallen vergroot. Het manipuleren van een tachograaf heeft volgens hem als enig doel de rij- en rusttijden van een chauffeur onjuist te registeren. Door deze manipulatie kan een chauffeur ongezien langer doorrijden en korter rusten. Ook kan een gemanipuleerde tachograaf een storing veroorzaken in de veiligheidssystemen van een vrachtauto. Hiermee ontstaat een reëel gevaar voor de verkeersveiligheid, aldus de officier. Door de tachografen te manipuleren wordt ook het toezicht op naleving van de arbeidstijdenwet ondermijnd.
Strafeis
Een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en een werkstraf van 240 uur voor de verdachte werknemer en een geldboete van 20.000 euro voor het transportbedrijf is volgens de officier hier dan ook op zijn plaats.
De rechtbank doet over 14 dagen uitspraak.